Blog Image

Hans Karlsson blogg

Reflektioner, iakttagelser, bok- och filmrecensioner mm.

Här kommer jag att reflektera över aktuella händelser, möten och livsöden som kommer i min väg samt en och annan bok- och filmrecension.

Strejkarna

Bok- och filmrecension Posted on 13/05/2026 10:49

Jag var länge förtjust i och fascinerad av Greta Thunberg. Hur denna lilla tjej hittade sitt kall i livet och en morgon satte sig lutande mot Riksdagshusets vägg med en enkel skylt om Skolstrejk för klimatet. Hon drog igång en världsomspännande rörelse, unga människor tog efter och skakade om etablissemanget. Hon var sig själv och inte förställd eller korrupt. Det var häftigt att se hennes sura min när hon såg Trump gå förbi henne på FN:s klimattoppmöte i New York 2019. Häftigt att hon vägrade att flyga dit utan åkte segelbåt över Atlanten. Häftigt att världens skurkar, som Putin och Trump, valde att kommentera henne. Gretas ”How dare you-tal” på samma toppmöte är numera klassisk historia. 7,6 miljoner människor uppgavs ha demonstrerat runt om på jorden. Häftigt var även hennes pigga, engagerade ”bla bla bla-tal” på FN:s klimattoppmöte COP26 i Milano 2021. Även om utvecklingen gick trögt så hade hon fångat världens öron och uppmärksamhet.

Filmen skildrar en rad ungdomar som engagerade sig i rörelsen Fridays for future mellan 2018 till 2025. I början är de nästan bara barn. Det är mycket prat. Vi som har levt lite längre har ofta hört argumenten förut, men för dem blev det första gången och de hade passionen som vuxna ofta saknar när livet fylls med annat ansvar. Under filmens gång blir ungdomarna lite äldre och snart är de unga vuxna. De börjar bli utbrända, uppgivna och rids av tvivel.

Efter 2023 tappar de nästan sugen. Det går för långsamt. Den stora förändring som de hoppades på inträffar inte. Utvecklingen går snarare åt fel håll och nu börjar de radikaliseras. Det blir mer och mer civil olydnad och Greta tappar efter hand sitt inflytande och sin plattform. Att se henne släpas bort av polis för att hon blockerar ingången till Riksdagshuset är inte häftigt. Bara sorgligt. Hennes radikalisering eskalerar med engagemanget för Palestina, hon blir alltmer sedd som en oresonlig aktivist och hon syns inte längre på några politiska toppmöten, inga nya bevingade tal sker inför den samlade världsopinionen. Det finns inte längre några pluspoäng för en ikon som Barack Obama att stå bredvid Greta.

Vad hände med den sköra, intellektuella Greta som slog an ett ackord inom oss? Hon skymtar fram i ett sårbart ögonblick i filmen där hon tårögd konstaterar att i den polariserade värld som råder, med ökad extremism och oförsonliga konflikter, så har hon förlikat sig med att hon inte kommer att leva ett långt liv. Låt oss vid Gud hoppas på att hon har fel, att hon får ett långt innehållsrikt liv där dagens outhärdliga realitet lugnar ner sig. Utan att avslöja för mycket så vinner rörelsen ny kraft alldeles innan filmens eftertexter börjar rulla.

Betyg: HH

Distributör: Folkets bio



In the grey

Bok- och filmrecension Posted on 13/05/2026 10:41

Den som gillar Ocean’s eleven och dess efterföljande filmer kommer inte att bli besviken på In the grey. Det är fartfyllt tempo med en enkel plot, en god protagonist som knäcker en ond antagonist. Miljardären Salazar vägrar betala tillbaka ett stort lån och bryts steg för steg ner av fixaren Sophias team. De har både hängslen och livrem om något skulle gå snett, men planerna är så komplexa och hastigt genomförda att det inte är någon idé att försöka hänga med. Det går som ett klockverk och övas in i teamets muskelminne. Underhållande är det, inte minst för alla sagolikt vackra människor som har samlats. Henry Cavill. Jake Gyllenhaal, Rosamund Pike och som grädde på moset, Eiza Gonzáles som styr sina undersåtar med ett lillfinger. Deras lojalitet är osviklig och de gör allt det som män drömmer om att få göra för en vacker kvinna. Räddar henne var hon än befinner sig i för knipa i hopp om att förlänas en blick.

Det tar ett tag innan jag känner igen norske Kristofer Hivju, trots han karaktäristiska look (Steinar i svenska Beck). Här är han en hård livvakt åt skurken Salazar. Jag läser att filmen spelades in för tre år sedan under den stora Hollywoodstrejken och att premiären sedan hållits tillbaka av någon anledning. När den nu kommer på biograferna är det utan större marknadsföring. Som bionöje är den klart sevärd, det sprängs och skjuts och replikerna är lika snabba, men håll förväntningarna på en rimlig nivå.

Betyg: HHH

Distributör: Nordisk film