Den som gillar Ocean’s eleven och dess efterföljande filmer kommer inte att bli besviken på In the grey. Det är fartfyllt tempo med en enkel plot, en god protagonist som knäcker en ond antagonist. Miljardären Salazar vägrar betala tillbaka ett stort lån och bryts steg för steg ner av fixaren Sophias team. De har både hängslen och livrem om något skulle gå snett, men planerna är så komplexa och hastigt genomförda att det inte är någon idé att försöka hänga med. Det går som ett klockverk och övas in i teamets muskelminne. Underhållande är det, inte minst för alla sagolikt vackra människor som har samlats. Henry Cavill. Jake Gyllenhaal, Rosamund Pike och som grädde på moset, Eiza Gonzáles som styr sina undersåtar med ett lillfinger. Deras lojalitet är osviklig och de gör allt det som män drömmer om att få göra för en vacker kvinna. Räddar henne var hon än befinner sig i för knipa i hopp om att förlänas en blick.

Det tar ett tag innan jag känner igen norske Kristofer Hivju, trots han karaktäristiska look (Steinar i svenska Beck). Här är han en hård livvakt åt skurken Salazar. Jag läser att filmen spelades in för tre år sedan under den stora Hollywoodstrejken och att premiären sedan hållits tillbaka av någon anledning. När den nu kommer på biograferna är det utan större marknadsföring. Som bionöje är den klart sevärd, det sprängs och skjuts och replikerna är lika snabba, men håll förväntningarna på en rimlig nivå.

Betyg: HHH

Distributör: Nordisk film