Det är ingen vacker bild av det romska samhället som skildras i Jenny Strindlövs bok. I fokus ligger romernas omtalade parallella rättsskipning mellan sina egna, men även romernas kultur i stort lyfts fram genom flera starka exempel. Låt oss vara tydliga; alla män slår inte sina fruar, ändå måste vi kunna prata om mäns våld mot kvinnor. Alla romer lever inte efter de gamla traditionerna, ändå måste det vara möjligt att prata om de dysfunktionella delarna av romers värderingar och traditioner som finns. Många romer har kontaktat Jenny Strindlöv för att de inte vill leva utifrån dessa regler, men de drabbas ändå genom att de är födda i en kultur som de själva inte har valt.

Länge har den romska diasporan varit en huvudvärk för samhällen i Europa, på senare tid i form av ett dåligt samvete över tidigare diskriminering och fördomar. I Sverige har rädslan för att trampa fel rörande en minoritet, att säga något som riskerar att man framstår som rasist, medfört att kritik och ifrågasättande har uteblivit vilket i sin tur har möjliggjort bedrägerier och särbehandling. Det är inte ovanligt att romska flickor tas ur skolan i trettonårsåldern. Delvis beror det tydligen på föräldrarnas rädsla för att flickan ska kidnappas av en annan romsk familj, att hon ska utsättas för övergrepp, förlora oskulden och därmed sitt värde för framtiden. Skolan hävdar å sin sida att de inte kan vakta enskilda elever på det sättet. Delvis beror det på att de snart könsmogna flickorna inte får riskera att prata med pojkar som de inte är släkt med och därmed få dåligt rykte. Flickor behöver inte heller någon högre skolgång eftersom de snart ska gifta sig och deras roll finns då i svärföräldrarnas hem som en god svärdotter för att ta hand om barnen.

Ett genomgående tema bland lärare, socialsekreterare och andra myndighetspersoner som Strindlöv pratar med är hopplöshet. Trots otaliga projekt och insatser är det lite som har förändrats. Skolan har svårt att agera. Strindlöv lyfter flera exempel där etablerade romer har engagerats som brobyggare, men det slutar ofta med att brobyggarna sitter och förklarar för myndigheterna att det är så här den romska kulturen fungerar, det måste de förstå och helt enkelt acceptera.

Den romska kulturen präglas i grunden av en godtycklig uppdelning mellan rent och orent, eller snarare mellan romskt och gadje, icke-romskt. Vad som är rent och romskt sägs ha lång historia, men i praktiken kan utslagen variera utifrån enskilda domare och det går rykten om att mutor är möjliga. Ärenden som blir romska rättegångar är sällan ett brott enligt svensk lagstiftning. Den romska lagen finns inte nedskriven utan överförs muntligt. Den ska ses som en medling i konflikter. Romani kris sker regelbundet livesänt på Facebook och når därför ut till romer över hela världen. De handlar vanligtvis om relationer, ett förhållande tar slut och kvinnan träffar en ny man. Då dras hela familjer och släkter in i konflikten, deras närvaro under kris krävs och de kan bli belagda med böter på flera hundratusen kronor till den förre mannens familj även om uppbrottet först har varit i samförstånd. I värsta fall blir de uteslutna ur gemenskapen om de vägrar att lyda.

Domarna är alltid äldre män. När Strindlöv träffar dem anstränger de sig för att förklara hur hög moral de har som romer. Deras flickor är inte som svenska flickor (horor) utan de bevarar sitt värde (oskulden) till äktenskapet. Svenska flickor i trettonårsåldern kan ha haft tre, fyra män, hävdar en domare, och så vill inte romska föräldrar att deras flickor ska vara. Samtidigt är alla domare som Strindlöv kollar upp dömda för diverse stöldbrott, bokföringsbrott, penningtvätt, häleri osv. När Strindlöv frågar om detta så säger de att de bara är människor som ibland gör dumheter. De kanske ser något i en affär som de vill ha, men inte har råd att köpa och då gör de något dumt. Ordagrant: ”Man kanske har femhundra kronor och då tar man något för tvåhundra så man inte behöver betala med sin femhundring. Eller så var det folk i kön så man struntar i det.” Sådana åsikter gör inte männen olämpliga som domare i romani kris. Strindlöv tar ett annat exempel där en romsk grupp hade lyckats lura en pensionär på ett stort belopp, men de kunde inte komma överens om hur pengarna skulle fördelas sinsemellan. Alla tyckte att de hade mer rätt till dem än de andra. Bara en enda kvinna frågade i en kommentar på Facebook om inte icke-romen som hade blivit lurad hade rätt till pengarna, men hon fick inget gehör. I kvinnans familj var det nämligen okej att stjäla mat, men inte att ge sig på enskilda människor.

Tyvärr blir nästan alla ens fördomar bekräftade i trippelkvadrat under läsningen, som Åsa Linderborg skrev i Aftonbladet. Inte för att Strindlöv fultolkar vad som sägs utan tvärtom, de medverkande i boken försöker på alla sätt rättfärdiga hur de ser på världen och icke-romer. Strindlöv låter respondenterna tala fritt och det blir uppenbart hur böjligt regelverket är utifrån deras eget perspektiv. Hon ifrågasätter ibland. Varför får inte flickan och pojken bestämma själva? Varför blanda in deras pappor och familjer? Svaren blir ett goddag yxskaft och de talar förbi varandra som om de varken förstår frågan eller svaret. Varför får inte jag som kvinna gå ut själv? För då kommer någon att se dig prata med en kille och det ryktet vill du inte ha.

Det ska sägas att Strindlöv har pratat med ett hundratal romer och många av dem försvarar sin romani kris för att de inte anser att de får hjälp av svenska myndigheter. Kanske för att konflikten rör en fråga som myndigheterna inte lägger sig i. Andra vill inte leva efter det gamla systemet utan önskar en utveckling, men de drabbas ändå för att deras närstående drabbas. En kvinna säger att hon aldrig har upplevt sig diskriminerad av det svenska samhället, däremot blir hon ständigt diskriminerad i sin egen kultur. När en kvinna vill bli självständig, studera och jobba, så drar sig andra romer undan och säger att hon har blivit en gadje, som icke-romerna. Många som Strindlöv har pratat med menar att rädslan för att prata om det dysfunktionella i romernas kultur bara stärker ett fåtal starka män och familjer.

Domarna i romani kris avråder samtidigt romer från att vända sig till svenska myndigheter. De tilltalade uppmanas att följa beslutet enligt den romska lagen, annars väntar gatans lag. Det är vad som hände Nadja Blom i Göteborg sommaren 2022. Hon hade bestämt sig för att lämna sin man och träffat en annan man. En dag blir hon påkörd på trottoaren av sina söner och avlider. Samtidigt livesänder de på Facebook från bilen där de säger att de har dödat sin mamma, det är så de gör med horor. Ingen i kommuniteten godkände ett sånt agerande, men det hotas med sådana konsekvenser ibland som enda alternativet om inte romani kris respekteras.

Åtskilliga försök har gjorts från samhället för att integrera romer. I Malmö bildades Romska rådet där alla representerar olika romska föreningar. När Strindlöv söker efter dessa hittar hon inte att det finns någon verksamhet eller information överhuvudtaget. Ändå lyckas föreningarna samla in åtskilliga miljoner kronor i olika kulturstöd som verkar gå direkt till att försörja enskilda familjer. Medlemslistorna består av familjemedlemmar. När kommunalrådet Frida Trollmyr i Malmö blev informerad om detta fångas hennes kommentar på band: ”Vad ska jag göra? Ska jag lägga ner verksamheten? Det vore politiskt självmord.”

Julen 2023 uppmärksammades en springnota i Malmö där en grupp på trettiofem personer åt och drack på en restaurang för drygt 82 000 kronor och hävdade att en förening skulle faktureras. Inga pengar betalades. Mannen som tog springnotan var tidigare dömd för 87 olika bedrägerier. När Strindlöv frågar en av domarna som hon träffar om inte han vill engagera sig i föreningsverksamhet börjar han le lite och säger att det finns det mycket pengar att tjäna där, men det är inget för honom. Det är bara lurendrejeri.

Jag tycker att Strindlövs bok är ett praktreportage. Hon skriver lätt och pedagogisk, hon låter sina respondenter prata utan att tolka dem och skjuter in ifrågasättande där det är rimligt. Hon räds inte att ta i den laddning som romerna utgör eftersom hon blir kontaktad av så många romer som drabbas och som vill frigöra sig.

Betyg: HHHH

Förlag: Mondial

Läs mer:

https://www.expressen.se/kultur/bocker/romani-kris-skapar-en-dodlig-hederskultur

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/fyra-personer-atalas-efter-springnotan-i-malmo

https://tv.aftonbladet.se/video/345508/de-misstankta-brodernas-video-efter-bilattacken